zaterdag 28 december 2013

Eldritch Horror











Bij Fantasy Flight is het tegenwoordig de gewoonte om gestroomlijnde versies van hun oude bordspellen op de markt te gooien. Zo hebben we A game of Thrones second edition, Descent second edition, Battlelore second edition, en nu mag ook Arkham horror mee in het rijtje gaan staan. 

Persoonlijk ben ik geen grote fan van het zwaar overroepen Arkham Horror. Het is te random, te lang, te fiddly, bevat geen samenhangend verhaal, spelers lopen doelloos rond en alles voelt wat oubollig aan. Kortom: het ondertussen 9 jaar oude Arkham horror was duidelijk aan vernieuwing toe.


Eldritch Horror is net zoals zijn voorganger een coöperatief bordspel, waarin je samen rond de wereld reist om hem te beschermen tegen het ultieme kwaad. Je krijgt de kans 4 unieke Ancient ones  (Mega Monsters) te bevechten die allen uit het sublieme Lovecraft universum komen gekropen. Elke speler kiest één van de 12 verschillende Speurders (investigators) en zal met zijn unieke vaardigheden proberen de Groep te ondersteunen.


Elke ronde bestaat uit 3 fasen, die zich herhalen tot de Doomtrack op nul staat:


Actie fase

Hier kan je kiezen uit 2 verschillende acties: Reizen (moven van locatie naar locatie), Rusten (herstel je leven en bewustzijn), Ruilen met andere Speurders, Ticketje kopen (om dubbel zo ver te kunnen reizen), assets shoppen (allerlei handig spul aankopen), een kaart actie.
Tijdens deze Actie fase overleggen de Spelers wat ze zoal gaan doen, enkele voorbeelden :
  • Wie gaat er die Gate sluiten in Tokio? (Gate = portaal naar een Evil dimentie waar monsters rondhangen) 
  • Wie gaat er mee op zoek naar machtige Artifacts in het verre Antarctica ?
  • Ik ga proberen toverspreuken te bemachtigen in het mysterieuze Buenos Aires
  • Wie trekt er naar het Oude Egypte om die Mummie te verslaan ?
  • Kan er iemand mij helpen door mijn schuldeisers te liquideren ?
  • Komen we met alle speurders samen in Londen om dit raadsel op te lossen ?
  • Wie verlost er die totaal "gek" geworden onderzoeker uit zijn lijden ?
  • Hebben we genoeg vuurkracht om dat Epic Monster in het Hartje van Afrika te verslaan ?

Encounter fase
Hier komt de verhalende kracht van Eldritch Horror naar boven. Elke speler trekt een unieke Encounter kaart naargelang de situatie waarin hij zich bevindt. Deze Encounters vragen meestal om een specifieke Skill-test. (werp je een aantal dobbelstenen en bij een 5 of een 6 heb je een Succes!)
Voorbeeldje: In de riolen van San Francisco kom je een vreemd wezentje tegen. Een Observation Skill-test zal bepalen of dat je dat beestje mee kan nemen naar het Labo voor verder onderzoek. Je observatie Skill is 3, dus je werpt met 3 teerlingen en je rolt geen enkel succes... Je leest verder op je Encounter kaartje en onder Fail staat dat het beestje een tentakel uitslaat en je onderbeen in een wurggreep neemt... je rukt je los en klimt snel naar boven. Dit avontuurtje levert je een serieuze been-wonde op en je krijgt dus ook die bepaalde Injured Leg Condition kaart toegewezen. De volgende rondes zal je best eerst je been verzorgen...

Mythos fase
Hier lees je hardop een Mythos kaart voor en 9 kansen op de 10 gebeurt er een hoop ellende. Er openen extra Gates, Monsters komen door de scheuren van de realiteit naar boven, er wordt een vloek uitgesproken over de Speurders, dodelijke geruchten worden verspreid, de Doomtrack (tijds-druk) schuift verder op zodat de Ancient One meer grip krijgt op de wereld,... 

Pro :
+ Het Thema ! Samen rond de wereld trekken om in de duistere hoeken van onze samenleving op onderzoek te gaan...fantastisch gewoon
Lekker gestroomlijnde gameplay, vlot en toegankelijk
+ Elke speler heeft zijn eigen vaardigheden en specialisatie (magie, brute kracht, onderzoeken, onderhandelen of pure wilskracht)
+ Waanzinnig groot bord, vet artwork, coole tokens en belachelijk veel kaarten...253 om precies te zijn
+ Het continu zoeken naar betere uitrusting en het upgraden van je karakter werkt uitstekend en verslavend (Artifact hunting)
+ Vele kaarten hebben het coole "Flip mij om" mechanisme. Als je bijvoorbeeld een Spreuk gebruikt, dan kan het zijn dat ze in je gezicht ontploft (na het gebruik, draai je het Spreuk kaartje om en lees je de gevolgen van je Magie)
+ Verschillende conditions die je Speurder kan oplopen. Zo kan je beginnen hallucineren of compleet paranoïde worden,... Thematisch!
+ De regelboek bestaat uit 2 delen. Een goed geschreven overzichtelijke regelboek en een handig index boek. Dit werkt zeer goed en hopelijk zien we dit in de toekomst meer bij andere games
+ Ancient one specifieke kaarten. Dit zijn eigenlijk de scenario's die je kiest in het begin en omdat ze allen hun eigen deck kaarten hebben, worden hun verhalen mooi doorweven met het geheel.
+ Moeilijkheidsgraad is aanpasbaar van moeilijk tot belachelijk moeilijk
+ Bijna alle minpunten van Arkham Horror zijn weggewerkt in dit prachtig vervolg

Con :
- Het formaat van de kleine kaartjes. Er is een mix tussen "gewone" kaarten en mini kaartjes. Geef mij maar alles in het groot alstublieft
- Luck of the dice is uiteraard een grote factor. Als de teerlingen jouw niet goed gezind zijn ga je vlotjes sterven in dit spel ;)
- De setup time is stevig door de grote hoeveelheid tokens en kaarten 
- Bevat liefst Light Roleplay en daar heb je de juiste mensen voor nodig (geen droge Euro-gamers, lol )
- Te weinig Encounter kaarten. Na een paar spelletjes zal je snel dezelfde kaarten zien terugkomen. Fantasy Flight kennende zijn ze al volop bezig aan een expansion met honderden nieuwe kaartjes

Eldritch Horror moet het vooral hebben van zijn verhaalstructuur; mysteries, zoektochten, plotwendingen en karakter opbouw. Het is zo'n typisch Ameritrash game: strip het spel naar zijn ruwe mechanics en er blijft niets over...het enige dat je doet is dobbelstenen rollen en hopen op een 5 of een 6. Maar EH is dus duidelijk meer dan de som van zijn delen.

Tips & Tricks :
 Lees hardop elke stukje tekst dat je tegenkomt... Dit helpt het metagame enorm naar boven komen
■ Vervang de saaie teerlingen met deze sweet dice  ^_^
 EH ondersteund 1 tot 8 spelers, maar speelt veruit het beste met 4 investigators aan tafel
■ Probeer bij het kiezen van de Investigators een gezonde mix te maken tussen Denkers en Doeners.
■ Azathoth is de gemakkelijkste Ancient One, maar ook de minst interessante. Start liever met Yog-Sothoth 
■ Cthulhu is veruit de moeilijkste om te verslaan !

Vergelijkbare Games :
Eldritch op de Geek

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen