vrijdag 13 december 2013

Nothing Personal












Eén van mijn favoriete games is Mob Ties. Dit keiharde Maffia spel laat vaak diepe sporen na in onze competitieve speelgroep. Het is een eenvoudig Area-control game met een vlijmscherpe negotiation mechanic. Nothing Personal is een ‘familie vriendelijke’ versie van Mob Ties. Bovendien is NP mede ontworpen door Tom Vasel, een bekende boardgame criticus die meer dan 3000 games achter de kiezen heeft zitten...

De Capo di tuttu capi (letterlijk the "Boss of All Bosses") gaat op pensioen. 
Als hoofd van een maffia familie zal iedere speler door middel van backstabbing, afpersing, bluffen, omkopen en afkloppen proberen de ultieme macht te grijpen.

Het prachtige bord bestaat uit een typische Siciliaanse maffia stamboom. Op de 9 sleutel posities worden random Gangster-kaarten gelegd. Deze frisse jongens vormen de kern van het spel.
Een rondje in Nothing Personal bestaat uit verschillende fasen :
1) The commission: Hier speel je “invloed” kaarten op de verschillende gangsters om ze onder jouw controle te krijgen.

2) The Crew: Hier krijg je geld en respect van het krapuul dat je controleert. Je krijgt ook de kans om verschillende acties te ondernemen die onder meer bestaan uit: geld stelen, invloed herverdelen, extra kaarten trekken, proberen hogerop te geraken of iemand een kopje kleiner maken. Voor de laatste twee worden je slaagkansen bepaald door een dobbelsteen. Iemand met een cementblokje aan de voeten de rivier in duwen kan dus nefaste gevolgen hebben; Je kan namelijk zelf op de bodem belanden.

3) The fence, the feds and family phase: Eerst krijg je nieuwe invloeds kaarten in je hand, daarna wordt gekeken welke gangsters er in de gevangenis moeten (degene die te veel invloedspunten hebben) gevolgd door het benoemen van de lege posities in de Maffia structuur.

Wie na 5 van deze rondes het meeste respect heeft vergaard wordt de nieuwe Don en wint daarmee het spel!


Pro :
+ De mix tussen Euro work placement, negotiation en Ameritrash theme werkt vlot
+ De componenten en het artwork zijn prachtig (dik vet kartonnen geld, een echte capo ring, fantastisch arty farty bord, karikaturale gangsters, extra kaartdoosjes per familie, echte muntstukjes...)
+ De herspeelbaarheid is groot met de 50 verschillende gangsters (er is al een uitbreiding die daar nog eens 54 extra maffia kerels bovenop gooit in verschillende categorieën)
+ bevat meer tactiek dan dat je op het eerste zicht zou verwachten. Zoals bij vele kaart games ben je opzoek naar de de perfecte kaart synergie (= combo van specifieke gangsters die allemaal handig op elkaar aansluiten om zo je doel te bereiken)
+ Het Maffia thema is sterk aanwezig en het Meta-Game is heerlijk.
+ Alles is negotieerbaar : hoeveel geef je me voor die extra invloedpuntjes? Wat schuift het als ik de Capo omleg? Ik promoot je gangster naar een top positie, maar wat kan je voor mij doen ? Ik geef je 15$ als je mijn familie met rust laat...

+Je tegenstanders nederig je capo-ring laten kussen om ze vervolgens de les te spellen is onvergetelijk ;)  

Con :
- De eerste print-run bevat 2 druk fouten op het bord. Je kan wel gratis stickers krijgen om dit euvel te verhelpen, maar elegant is anders. Dit is vooral schaamtevol omdat Designer Tom Vasel graag volmondig kritiek geeft op drukfouten bij andere boardgames
- Zoals hierboven reeds vermeld is dit type spel zeker niet voor iedereen: onderhandelen of verzuipen is de boodschap
- Nothing Personal kan last hebben van een runaway leader ook al is er een catch-up mechanic voorzien
- De regelboek is een beetje slordig. Gebruik deze verbeterde versie


Nothing Personal heeft een heerlijk gestroomlijnde gameplay. Het spel bevat interessante keuzes, maar moet het vooral hebben van de harde speler interactie. En hier komen we tot een teer punt in Negotiation games : Wanneer spelers niet met elkaar in de clinch gaan, dan zakt het spel in elkaar als een pudding. Dit spel eist gewoon een Siciliaans accent, verbaal geweld en een goede portie humor. 

Tips & Tricks :
■ Bekijk deze handige video’s van Tom Vasel voor een uitgebreide uitleg van de spelregels
■ Voor een korter introductie spel kan je ook stoppen na 4 rondes ipv 5
■ vergeet niet dat je voor 10$ elke teerling opnieuw kan laten rollen !

Vergelijkbare Games :

Mob Ties
Toegeven Nothing Personal is niet zo “persoonlijk” als Mob Ties. In Mob Ties wordt je maffia familie rechtstreeks aangevallen en kan je spelers totaal uitmoorden. In NP val je enkel de huurlingen aan en is er geen sprake van speler eliminatie



Handige links :






Geen opmerkingen:

Een reactie posten