dinsdag 28 mei 2013

Chaos in the Old World












Heel soms kom je een mix tegen van verschillende mechanics die zo prachtig in elkaar passen dat je er stil van wordt. Je kruipt in de huid van een God en probeert door corruptie, dominantie en pure genocide de oude wereld onder jouw macht te krijgen. Chaos heeft alle kenmerken van een typisch Ameritrash game :
  • Vette miniaturen ondersteund door een prachtig bord en veel speelkaarten
  • Combat teerlingen (met exploding Sixes : als je een 6 rolt mag je nog eens doorrollen)
  • Direct Conflict : Speler tegen speler confrontaties
  • Een thematisch sfeer met veel drama (in dit geval het Warhammer universum)
  • Verschillende unieke karakters met eigen speciale vaardigheden
Maar Chaos is in de kern een Euro area control game dat aangedreven wordt door een simpel actiepunten systeem.
Chaos heeft echter nog een zeldzaam kenmerk in de boardgame wereld : Asymmetrische balans
De kaarten, de upgrades, de demonen, de overwinningsstrategie en de eigenschappen van de 4 goden zijn totaal verschillend. Dit creëert een enorme dynamiek op het bord.

Doorheen de 6 fasen kan je demonen oproepen, chaos kaarten spelen, gebieden verzuren en domineren, andere goden het vuur aan de schenen leggen, bloedvergieten met vijandelijke volgelingen, opstandjes van het volk de kop in drukken en uiteindelijk jezelf wentelen in de mantel der verderf. Chaos is een duistere parel van een spel.

Pro :

+ De mix tussen Euro Area Control en Ameritrash combat werkt perfect
+ De 3 verschillende manieren om het spel te winnen met onderliggend 4 verschillende paden om daar te geraken.
+ Het asymmetrische design in Chaos is briljant
+ De miniaturen zijn prachtig vorm gegeven (duister, vuil en thematisch)
+ Het Artwork en de flavor tekstjes zijn van top kwaliteit (dankjewel Fantasy Flight Games)
+ Veel tactiek en diepgaande strategie zonder te veel AP (analysis paralysis = Geeks die te lang over hun beurt nadenken)
+ Elk gebied heeft maar plaats voor 2 Chaos kaarten en dat leidt tot hartverscheurende keuzes
+ De herspeelbaarheid is enorm door de grote variatie in Goden en Kaarten
+ Leuke harde speler interactie met een uniek opgejaagd gevoel (zie tips & tricks)
+ Veel interessante keuzes en dilemma's die je op het puntje van de waanzin drijven
+ Elke beurt ben je ook bezig met je strategie van je tegenstanders omdat deze de jouwe sterk beïnvloeden

Con :

- Het duistere thema kan sommige mensen afschrikken (het spelbord is een geverfde map op opgespannen mensenhuid)
- 4 spelers nodig om Chaos tot zijn volle recht te laten komen (4 niet meer, niet minder)
- De cultist figuren zijn fragiel en daarom gemakkelijk breekbaar
- Het bord is iets te druk waardoor de grens gebieden wat onduidelijk worden
- Je moet een paar Games van Chaos achter de kiezen hebben om het maximum uit het spel te halen. Je moet de andere Goden leren kennen om goed te weten wat je tegenstanders kunnen doen.

Tips & Tricks :

■ De BloedGod Khorne heeft een sleutel positie in Chaos in the Old World. Even uitleggen. Khorne kan winnen door andere spelers van het veld te vegen. Khorne jaagt dus op de andere spelers en zorgt er tegelijk voor dat de andere goden niet gewoon rustig kunnen oogsten. Nieuwe spelers grijpen vaak naar Khorne omdat hij de meest eenvoudige strategie heeft om te winnen. Het is echter aangeraden om een ervaren speler Khrone te geven omdat hij veel dynamiek en interactie in het spel zal (moeten) brengen.
■ In de eerste editie van Chaos zat een pijnlijke drukfout: De God Slaanesh kaart heeft een 1 staan bij de corruption tokens die nodig zijn om zijn "rad der verderf" te verhogen en dat moet een 2 zijn.
The Horned Rat expansion geeft de mogelijkheid om tot 5 spelers te genieten van dit spel zonder het verlies van de balans

Vergelijkbare Games :
Geen, omdat de meeste Area Control Board Games zuivere Euro games zijn en Chaos bevat net die unieke mix




Geen opmerkingen:

Een reactie posten