donderdag 3 april 2014

Caverna: The Cave Farmers












Zoals je kan zien staan er op deze Blog voornamelijk Ameritrash games. De rede is simpel : Ik hou van thema en conflict !
Onlangs konden ze mij overtuigen om de 'queen' van de Euro-games te spelen, namelijk : Caverna  (de 'King' is Puerto Rico ;)


Designer Uwe Rosenberg (ook gekend van het waanzinnige kaartspel Bohnanza) trok zijn stoute Euro schoenen aan en ontwikkelde het vervolg op zijn immens populaire Agricola.
Eerlijk gezegd heb ik de hype rond 'boertje" spelen in Agricola nooit begrepen...het is dan ook mijn type spel niet:
  • te solitair
  • weinig thematisch
  • geen direct conflict
  • veel Analysis Paralysis (meer denkwerk, dan fun)
De opvolger Caverna is een zuiver "worker-placement" game waarin je met een koppel Dwergen een optimale 'micro-industrie' probeert op te zetten. Spelers zetten beurtelings hun dwerg op een actie die ze dan onmiddellijk uitvoeren. Eigenlijk heb je de keuze uit Boeren (veeteelt en landbouw), Mijnen (erts en robijnen ontginnen) en Avonturen (je Dwergen op Quest sturen). Iedereen heeft zijn persoonlijk speelbordje met daarop een stukje veld en een grot. Wie na 12 rondes het meest efficiënte speelbordje heeft opgezet, is de winnaar. Klinkt pokke saai, maar Caverna heeft iets speciaal :

De voldoening die je haalt uit het creëren van je mini wereld is moeilijk te beschrijven. Lego heeft het, SimCity heeft het en dit Dwergen-utopia heeft het... Het gevoel dat je echt iets hebt opgebouwd aan het einde van het spel is uniek.

Een goed spel bevat interessante keuzes en Caverna staat er bol van :
  • Zou ik aan kinderen beginnen of wil ik daar geen tijd en energie in steken?
  • Paniek : Het oogst-seizoen is begonnen en ik kan mijn dwergen geen eten geven... laat ik ze op een zeldzame robijn sabbelen ?
  • Stuur ik mijn Dwergen op Quest of kost me dat te veel grondstoffen en beurten ?
  • Mijn buurman start een schapenfabriek, koop ik snel al de 'schaap-kamers' weg of kijk ik enkel naar mezelf ?
  • Is het de moeite om volgende beurt als eerste speler te starten ?
  • Ga ik zwaar investeren in mijn beesten of ploeg ik mijn land volledig om ?
  • Wat voor strategieën volgen mijn rivalen en zou ik ze ook best volgen ?
  • Koop ik pompoenen of neem ik ze mee terug van mijn avontuur ?
  • Ga ik mijn grot uitgraven voor edelgesteente of laat ik dat gewoon links liggen ?
  • In wat wil ik specialiseren en welke kamers heb ik daar voor nodig ?
Caverna is een zeer degelijke Euro. Rosenberg zet hier een vlot, intuïtief en open design neer dat het 'worker-placement' genre perfectioneert.

Pro :
+ Het spel zit zo strak en gestroomlijnd in elkaar dat je er helemaal blij van wordt  ^_^
+ De componenten zijn fantastisch...en ik bedoel echt waanzinnig ! De hoeveelheid karton en hout is ongekend
+ Je dwergen-boerderij zien groeien heeft iets speciaal (dat warme gevoel van binnen :)
+ Je kan midden in het spel, totaal veranderen van strategie (iets wat zeldzaam is bij dit soort games)
+ Het uitzoeken van 'combo-engines" is dikke fun en de mogelijkheden zijn enorm (specialiseren in bier, varkens blijven kweken tot er geen veld meer groen staat, kinderen maken tot je grot vol loopt..)
+ De mix tussen buiten farmen, binnen grondstoffen ontginnen, op Quest gaan is zeer aangenaam om uit te vogelen
+ Bepaalde cruciale kamer wegkopen voor de neus van je tegenstanders is een leuke bezigheid
+ Het evenwicht tussen de verschillende mogelijke paden naar de overwinning zit lekker gebalanceerd
+ De rulebook is duidelijk en toegankelijk 


Con :
- De setup time is stevig door de grote hoeveelheid tegels en meeples
- Die hard Euro-Lovers klagen over het feit dat je elkaar kan dwarsbomen door de unieke kamers weg te kopen...voor mij is dit echter een cruciaal plus-punt !
- Er zit speelmateriaal in de doos voor 7 spelers... je wil dit spel echter nooit spelen met meer dan 5 spelers (liefst 4) dus je betaalt onnodig te veel voor Caverna
- De doos heeft geen insert, enkel ziplock zakjes... je kan best een eigen opbergmanier voorzien voor de 300 houten stukjes
- Kan last hebben van AP, maar je kan je beurt voorbereiden en dat helpt enorm.

Ergens hoop ik dat er een expansie uitkomt die het mogelijk maakt om je buren hun veld in brandt te steken, hun vrouw te ontvoeren en hun grot op te blazen... De kans is echter klein dat deze ooit het daglicht zal zien. Neen serieus, Caverna is een parel van een spel en ik denk dat ik Agricola ook maar eens op tafel ga leggen...

Tips & Tricks :

 Speel eerst het introductie spel, voordat je voluit gaat met de Full game
■ Leuke twist: als er iemand start met het investeren in Quests, dan moet je dat ook doen anders is de kans groot dat hij zal winnen. 
Maar als iedereen start met Questen, dan heeft degene die niet Quest meer kans om te winnen..zalig gewoon!
■ Er is voor de moment nog geen "Ultimate Winning Strategy" en hopelijk zal hij er ook nooit komen... Volgens mij is het echter geen slecht idee om minstens 1 kind te maken in het begin van het spel (maar winnen doe ik zelden ;)

Handige links :

Caverna op de Geek
Aankoop Tip 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten