donderdag 30 mei 2013

Kemet












Dudes on a map board games zijn altijd al populair geweest. Risk is veruit het bekendste en Nexus Ops waarschijnlijk het beste. Daar is onlangs verandering in gekomen: Kemet neemt voor mij de fakkel over. 

Dit War-game promoot namelijk gevechten tussen de spelers. Wil je in Kemet winnen (8 victory punten) dan zal je aanvallend moeten spelen. Ben je meer een afwachtende softy dan ga je hard in het stof bijten. Kemet is snel, agressief en meedogenloos. Geen enkele beurt ben je veilig en de spanning stijgt met de minuut. 

Kemet ruilt het Oude Griekenland van zijn voorganger Cyclades in voor het Magische Egypte.
Beide Dudes on a map games hebben veel gemeen. Het grote verschil zit hem hier: Bij Cyclades heb je een relatief trage opbouw met weinig gevechten tot er plotseling iemand aan de tafel kans maakt om de volgende beurt te winnen...Met veel paniek en speler interactie tot gevolg. Bij Kemet zit je bij de tweede beurt al in elkaars vaarwater en is de spanningsboog strakker.

Cyclades heeft prachtige monsters, maar die verschijnen maar even op het bord. In Kemet koop je die beestjes voor het leven. Wil je een giga schorpioen om de vijandelijke troepen in frut uit elkaar te trekken...geen probleem. 

Kemet mist wel dat geweldige Euro gedeelte van Cyclades (het opbieden), maar krijgt een heuse Technology Tree in de plaats. Deze Tech-Tree komt in de vorm van Power tegels die je aanval, verdediging of je economische motor stevig kunnen boosten. 

In de Wereld van Kemet zal je piramides upgraden, manschappen op het altaar offeren, legers laten bidden in duistere tempels, blitzkrieg aanvallen voorbereiden, troepen over de woestijn teleporteren om je vijand te vermorzelen tot alle rivieren rood kleuren in de Nijl delta.

Pro :

+ Geniale design van het bord (iedereen zit even ver van elkaar verwijderd bij de start)
+ Het kopen van verschillende Power tegels geeft verscheurende keuzes. Ze zijn namelijk allemaal beestig goed.
+ Sneak victory mogelijkheden. (aandacht afleiden naar andere spelers en dan onverwacht dat laatste victory puntje binnen te halen...zalig)
+ Schaalbaarheid : Dikke fun met 2,3,4, of 5 spelers
+ Zeer gestroomlijnde gameplay (vlot en overzichtelijk)
+ Prachtig spelmateriaal met geweldig Artwork en Miniaturen
+ Interessante card driven Combat Mechanic met een laagje psychologische oorlogsvoering
+ Snelle Actie met weinig tot geen downtime tussen de spelers
+ Gigantische D4 Piramides zijn rete cool
+ Verschillende fantastische Mythische wezens om brokken mee te maken
+ Handig individueel multifunctioneel spelerbordje
+ Gemiddelde speelduur : 1,5 uur en dat is perfect voor dit soort games
+ Sweet Catch-up turn order system De speler met de minste victory punten kiest de speel volgorde. Ga je eerst en koop je die vette Power tegel weg of ga je laatst en heb je een killer move om mee te eindigen... interessante dilemma's ! 

Con :

- Niet iedereen zal te vinden zijn voor dit "ik maak iedereen kapot !"  soort Game
- Het kan op het einde net iets te snel gaan... Een strategische geniale speler kan tot 4 Victory punten wegsnoepen in één ronde.
- Het gigantische veld van 48 Power tegels kan een beetje overweldigend zijn in het begin

Tips & Tricks :

■ De balans vinden tussen het aantal troepen op het veld en de juiste Power tegels zijn de sleutel tot succes... 
en vooral niet vergeten aanvallen !

Vergelijkbare Games :
Handige links :



1 opmerking: